tisdag 21 december 2010

Databeroende !!

Nånting är fel, nånting får mig att se och känna att det är fel. När man vänder på dygnen, är uppe i över tolv timmar och sitter mest dels framför datorn. Spelar ingen roll ifall det är Wow, filmer, facebook eller andra onlinesajter. som spel, osv. Nånting är fel och det är bara du som kan komma ur det. minns första steget:
1. Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen
- att våra liv hade blivit ohanterliga.

Minns nu att detta är för akohol och vi byter ut alkoholen mot datan. Vem blir drabbad om nån familjemedlem fastnar i det här. Ja det är övriga i familjen, din omgivning, ditt jobb, din hälsa osv.

I bloggen http://sancha.bloggplatsen.se beskriver hon/han hur är ditt databeroende ?

Det första man gör när man vaknar är sätter sig framför datan, det sista man gör när det gått flera timmar..borde kanske äta. Sen neej lite till och det går flera timmar igen. Kanske man ska gå ut. Hjärnan säger orkar inte och du är ännu kvar i datan. Sen går kvällen och hjärnan vill sova men då är du så övertröttad att du  är vaken flera timmar tillslut du stupar du nästan ner i ditt tagentbord av utmattning.

Det här med datan var inte så vanligt då jag växte upp men då fanns det tvspel istället och var lika beroendeframkallande. Vi växer i en värld som är mer och mer farligare. Det gäller att vara stark och erkänna våra fel och brister och våga ta det första steget.

Innan min man och innan jag fick hand om mina barn igen efter en lång strävan med soc om mina barns vårdnad så fanns bara datan i mitt liv. Tills jag fick nog och var tvungen att anmäla personer för trakasseringar. För det är inte bara att surfa runt på nätet och leka i spel, och sånt man ska akta sig också.

Det råd jag kan ge är:
Släpp taget,
Stå upp och erkänn.
Våga berätta för vänner elller anhöriga.
Be om hjälp.
Ta till dig den hjälp du får.

Det är svårt men en dag lyckas man. Är du spelberoende finns Anonyma spelare (GA) program att gå. Finns även på de öppna AA-möten runt om i Sverige också.

Så lycka till.
Ps ifall ni önskas prata med mig finns jag på mailadressen: natahlie.berglund@gmail.com

Inga kommentarer: