måndag 14 februari 2011

Nionde steget:

Att gottgöra. ( Att förstå de tolv stegen av Terence T. Gorski)

Vi gottgjorde alla dessa människor, Så långt det var oss möjligt, utan att skada dem eller andra.

Nionde steget säger till människor under tillfrisknade att gotgöra andra människor utom när det innebär att man skadar dem eller andra. Lägg märke till att det inte säger: ”När det skulle skada mig”. Det främsta syftet är att rätta till de skador som vållats av ditt beroende och att betala tillbaks de skulder du har till de som du har gjort illa.

Det finns inget som heter ”fria måltider” i detta liv. Antingen betalar du nu eller också senare, med ränta. I psykologiskt avseende är den ränta du betalar skuld och skam. Den gnager inom dig tills du reparerar de skador som du haft sönder och vad du behöver göra för att rätta till det, du måste faktiskt också reparera det.

Du är inte tvungen att gottgöra någon. Om du har oavslutade affärer sedan ditt beroende har du tre val: du kan gottgöra och försöka reparera förhållandet till person i fråga; du kan ljuga för dig själv och låtsas att det inte finns något problem; och du kan ljuga för dig själv och låtsas att det inte finns något problem; och du kan bryta ditt förhållande till personen i fråga genom att förklara att skadan är för svår för att kunna rättas till och släppa alltsammans. Det är viktigt att tänka efter noga innan man avslutar en personlig relation. Det kan vara svårt att gottgöra en människa, men proceduren räddar ofta värdefulla relationer. Men om du faktiskt gjort allt du kan för att reparera en relation och inget hjälper så måste du ge upp den. Du behöver inte leva med den resten av livet. Du kan betala det pris som krävs för at bli färdig med den.

Förödelsen från ditt förflutna som missbrukare är som en skräphög på tomten bakom ditt hus. Du kan välja att leva med den, du ka låtsas att den inte finns där eller du kan leja någon att forsla bort den. Varje tillvägagångssätt har sitt pris. I det långa loppet är det för alla. Du betalar priset en gång. Du slipper betala det senare med ränta. Ju längre du skjuter på det, desto större blir räntebeloppet.

Människor kan få allvarliga bekymmer genom att försöka gottgöra andra innan de grundligt arbetat med de första sex stegen. Anta att du genomförde fjärde steget på ett ytligt sätt, att du ljög, bedrog och hafsade dig igenom femte steget, och att du sedan låtsades genomföra sjätte och sjunde steget. Följden blir att när du genomfört åttonde och nionde steget går du tomhänt från processen. Du blir inte helad. I stället känner du dig söndersliten och harmsen. Det är därför som stegen kommer i ordningsföljd. Och det är därför som du blir tillsagd att vara orädd och grundlig från början: ”sällan har vi sett en människa misslyckas som utan förebehåll följt vår väg. ”Att följa vägen utan förebehåll innebär att man arbetar med vare steg så grundligt man kan i rätt ordningsföljd.

Du gottgör inte bara för att slippa smärta. Målet är att betala det pris som krävs för att bli det förflutna så att du kan leva fullt t. stegen som handlar om gottgörelse kräver mod. Det är fråga om hårt arbete. Men det är värt det. Om du inte konfronterar förödelsen från det förflutna och resar upp i den så dör du bit för bit. Om du konfronterar det förflutna och tar med det kan du lämna det bakom dig en gång.

Om du väljer att gottgöra kan du följande råd vara till nytta.

1. Du utarbetar ett stabilt nykterhetsprogram som gör det möjligt för dig att förbli nykter medan du gottgör andra.
Att gottgöra andra kan vara svårt eftersom du aldrig säkert vet vad som händer. Ibland godtar folk din gottgörelse, ibland inte. När andra vägrar att godta din gottgörelse kan det göra ont, och om du inte har ett stabilt program för din nykterhet kan det hända att du försöker döva smärtan med sprit och droger. Därför är det viktigt att du har ett så stabilt program som möjligt för ditt tillfriknande så att inte gottgörelsen leder dig till att ta ett återfall.

Innan du börjar gottgöra folk är det en bra idé att ha arbetat grundligt med de första sju stegen. Kom ihåg att Bill Wilson numrerade stegen när han skrev ner dem, vilket är en vink om att de ska tas i en viss ordning. Varje steg för dig till en nivå av personlig mognad som är du störtar i väg för att gottgöra andra måste du störtar i väg för att gottgöra andra måste du vara säker på att du har gjort de nödvändiga inre attitydförändringar som garanterar att du kan gottgöra utan att förrvärra saker eller ta återfall.

Att regelbundet gå på hemmagruppens möten är till god hjälp när man arbetar med gottgörelsestegen. Att gottgöra kan vara påfrestande, så du har behov att ha kontakt med en grupp människor som du känner väl och som kan stå till tjänst med sinne för realister och med stöd. Det är också viktigt att ha ett aktivt förhållande till en sponsor som redan har utfört gottgörelsestegen. Med ”aktivt” menar jag att du talar i telefon med din kontaktman minst tre gånger i veckan, träffar honom eller henne på minst ett tolvstegsmöte i veckan och talar öga mot öga och på tu man hand med honom minst lika ofta. Med ett aktivt tillfrisknandeprogram av detta slag bör du kunna klara av allt som dyker upp.

Låt oss studera ett exempel på vad som kan hända under en gottgörelseprocess. Gail hade varit nykter i ungefär nio månader. Hon kände sig skyldig därför att hennes beroende verkligen hade gjort hennes före detta man, Don, illa. Till sist hade han skilt sig från henne sedan hon hade vägrat gå till AA eller hålla sig nykter efter den tredje behandlingen. Hon förstod att hon måste gottgöra honom, så hon ordnade ett sammanträffande med honom.

Under samtalet berättade Gail för Don att hon var alkoholist och att hon var ledsen för allt han hade fått utstå på grund av hennes drickande. Don fick en kall glimt i ögonen och sade: ”Jag struntar i om du är ledsen eller ej. Jag hatar dig in i märgen och jag vill aldrig se dig mer. Försvinn ur mitt liv och håll dig borta! Jag förlåter dig inte. Jag tycker inte att det du gjorde är i sin ordning och jag vill inte höra dig säga att du är ledsen. Gå och klema med din skuld någon annanstans!” Sedan kastade han ut henne från kontoret.

Gail blev mycket uppskakad av episoden. När hon lämnade kontoret kämpade hon mot tårarna och ringde omedelbart sin sponsor. De åt middag tillsammans och pratade långt in på natten. Nästa kväll gick hon till sin hemmagrupp och delade med sig av sin erfarenhet.

Genom att diskutera vad hon hade varit med om lärde gail sig en viktig läxa angående gottgörelse – gottgör inte folk för att bli förlåten. När du gottgör folk gör du ditt bästa för att reparera förstörda relationer. Och ibland är skadan så allvarlig att den inte går att reparera. Men det betyder inte att gottgörelsen inte fungerar. sedan Gail hade gottgjort sin före detta man kände hon sig fri från honom för första gången i sitt liv. Nu kunde hon släppa taget känslomässigt och sluta straffa sig själv för det som varit. Antingen helar gottgörelseprocessen ett förhållande eller också avslutar man det. Det är vad gottgörelsen går ut på att betala priset så att man en gång för alla blir fri från det förflutna.

2. Du planerar när och hur du ska gottgöra varje person på ett effektivt sätt.
Eftersom gottgörelsen är en allvarlig och besvärlig process är det bästa att inte kasta sig in i den oförberedd. Det är ingen bra idé att impulsivt ta upp telefonen, ringa sjutton människor samma dag och vräka ur sig: ”Förlåt!” Det är viktigt att göra upp en plan. Ta den förteckning över människor du gjorde upp under åttonde steget och bestäm i vilken ordning du vill gottgöra dem. bestäm vad du ska säga och diskutera det med din sponsor. Ordna sedan sammanträffanden för att tala med var och en av dem i tur och ordning. Sprid ut sammanträffandena så att du är säker på att du hinner hämta dig från den påfrestning varje möte utgör. Kom ihåg att ett av gottgörelsens syften är att ditt inre ska läkas. Det kräver tid och villighet att prata om de tankar och känslor som steg till ytan under varje gottgörelsemöte. Gottgörelseprocessen är en mognadsprocess. Den är en frigörelseprocess, och du behöver en stilla stund efter varje erfarenhet för att lyssna på det som händer inom dig.

3. Du ger dig i kast med gottgörelseprocessen i en anda av lugnt allvar.

En tillfriskande alkoholist vid namn Bill var ivrig att gottgöra vad han vållat. Trots att han inte hade avslutat fjärde och femte steget kände han behov av att lägga det förflutna bakom sig. Mot sin sponsors råd gick han impulsivt hem till sin fru för att gottgöra henne. Han var livrädd och inom sig fortfarande bitter på henne för hon hade skilt sig från honom på grund av hans drickande.

När Bill satte sig tillsammans med sin fru frös han till is och visste inte vad han skulle säga.

”Nå, vad är det du vill prata med mig om?” frågade hans fru.
Utan att tänka sig för vräkte Bill ur sig: ”För fan, jagär ledsen för vad som har hänt och vill att vi ska vara tillsammans igen!” Det fanns vrede i hans röst. Samtalet urartade snabbt till ett gräl som skapade ytterligare smärta och problem.

Bill var inte beredd att gottgöra sin fru. Han hade inte bearbetat det agg och den bitterhet han hyste mot henne, och han hade inte heller kommit underfund med att han kontrollerande och krävande natur var ett karaktärsfel. Följden blev atthans karaktärsfel skapade en stämning som avhöll honom från verklig gottgörelse.

För att gottgörelsen ska fungera måste du ha tillfrisknat så mycket att du kan uppnå en enda av lugnt allvar. Du måste mena vad du säger och ha fått bukt med din vrede och tendens att ge andra skulden så att du kan känna och ge uttryck för verklig sotg och ånger över vad du har gjort.

4. Du börjar gottgörelseprocessen genom att erkänna ditt beroende och de problem det har skapat.
Du gottgör genom att förbereda vad du ska säga och göra upp om ett sammanträffande. När du ordnar mötet kan du säga något i stil med: ”Jag måste träffa dig för att diskutera något viktigt. Skulle du vilja träffa mig i femton eller tjugo minuter när det passar dig?”
När du möter personen i fråga kan det orsakat smärta och problem . du kan säga: ”Jag håller på att tillfriskana efter att ha varit kemiskt beroende. Jag har varit nykter i sex månader. När vi kände varandra var jag beroende av droger men visste inte om det. Nu när jag ser tillbaka på det förstår jag att jag inte hade någon kontroll över mig själv och att jag gjorde dig illa. Då var jag inte medveten om att du skadades av det. Nu vet jag att det var så. Jag hade förlorat kontrollen över mig själv då, och det måste du få veta. Du måste också få veta att jag fortfarande har ansvar för det. Jag ber om förlåtelse. Jag ångrar innerligt att jag har gjort dig illa.”

Vad betyder det att du ”ångrar” något? Det betyder att om du kunde leva om ditt liv så skulle du handla annorlunda. Men du inser att det finns saker i livet som man inte kan göra om. Det är ånger. Ånger är en uppriktig övertygelse om att du, om du kunde färdas tillbaka i tiden, skulle handla annorlunda. Och det måste du säga till den du gjort illa.

Om du gottgör din son kan du säga något i stil med: ”Om du jag kunde färdas tillbaka i tiden och leva med den perioden när du var liten så skulle jag inte supa mig full och slå dig.” Om du gottgör din fru kan du säga: ”Om jag kunde leva om de första fyra åren vi var gifta så skulle jag inte bli full och vara otrogen mot dig.” Till din chef kan du säga: ”Om jag kunde göra om allt skulle jag inte stjäla från firman. Jag gjorde det därför att jag miste sans och vett nät jag missbrukade. Jag skulle inte bära mig åt så i dag. Om jag kunde gå tillbaka i tiden och göra om allt så skulle jag handla annorlunda.”

Oavsett vem du gottgör är det viktigt att du nämner att du är under tillfriskande, vill reparera det förflutnas skador och har beslutat dig för att leva ett annat liv. Du skulle kunna uttrycka det så här: ”Jag vet att jag har vållat smärta och problem i det förflutna. Nu är jag nykter och försöker tillfriskna och jag beklagar vad jag har gjort. Jag skulle vilja reparera vårt trasiga förhållande om det går. Så här är pengarna jag stal från dig, med ränta. Jag kan aldrig betala tillbaka den känslomässiga förlust jag vållade dig, och det vet jag. Men jag vill helt enkelt att du ska veta hur ledsen jag är över det. Och jag vill veta vad jag kan göra, inom rimliga gränser och såvitt det står i min makt, för att gottgöra det.”

Det är en kraftfull process om man ger sig i kasst med den med lugnt allvar och ödmjukhet. Allvar innebär att du menar vad du säger. Ödmjukhet innebär att du vet precis vem du är, och precis varför du gjorde det du gjorde. Genom att veta precis var du står i dag och vad du kan och inte kan göra för att reparera de skador du vållat kan du gottgöra alla du gjort illa. Du kan rätta till det eller avsluta det.

Den slutliga uppgiften vid en gottgörelse är att verkligen betala tillbaka vad du är skyldig.

5. Du avslutar gottgörelseprocessen genom att betala eller lova att betala vad du än är skyldig.

Gottgörelse betyder att reparera det du hade sönder. Ibland är skadan känslomässig, och det enda du då kan göra är att be om ursäkt och visa din ånger genom att förklara att om du kunde leva om det förflutna skulle du göra på annat sätt. Det hjälper dem du har gjort illa när de hör dig erkänna den roll du spelar i bekymren som uppstod. En man gottgjorde sin fru genom att säga: ”När vi var gifta gjorde mitt drickande de tre sista åren av vårt äktenskap till ett helvete på jorden. Jag vållar dig en massa smärta och det var inte ditt fel. Det var mitt fel. Det vet jag nu, och det erkänner jag. Och jag hoppas att du inte bestraffar dig själv för det, för det var jag som gjorde det mot dig. Du gjorde det inte.” Det var en kraftfull läkningserfarenhet både för alkoholisten och för hans fru.

Och om den drabbade personen inte tillhör AA och svarar: ”Nej då. Det var inte alls ditt fel. Du måste förstå att jag… blabla…” Ja, så måste du vara beredd på det också.

Att gottgöra dem man gjort illa kan skapa en känsla av frid och välbefinnande. Du kan gå vidare ur erfarenheten med en känsla av att vara mer helgjuten som människa. Din skam och skuld kan minska och den gnagande smärtan försvinna. Gottgörelse kan hjälpa dig att få balans i dig själv, at känna att du har ett ankare eller en grundval att stå på i livet.

Du vet vem du är både vad det gäller dina starka sidor och dina svagheter. Du vet var du står i livet. Du vet vad som är ditt och vad som inte är det. Du vet vad som tillhör dig och vad som inte tillkommer dig. Och när du äger något som du har rätt till, något som du har fått på ett legitimt sätt, så finns det ingen som kan ta det ifrån dig. Och om du har ändrat dina värderingar i grunden så inser du att det viktigaste du kan äga i dag är psykiska och andliga förmögenheter och självsliga mognad, och då är du äntligen fri!

Saker att komma ihåg:
När du genomför nionde steget innebär det att du:
1. Utarbetar ett stabilt nykterhetsprogram som gör det möjligt för dig att förbli nykter medan du gottgör andra.
2. Planerar när och hur du ska gottgöra varje person på ett effektivt sätt.
3. Ger dig i kast med gottgörelseprocessen i en anda av lugnt allvar.
4. Börjar gottgörelseprocessen genom att erkänna ditt beroende och de problem de har skapat.
5. Avslutar gottgörelseprocessen genom att betala eller lova att betala vad du än är skyldig.

Inga kommentarer: